INVENTORI

Titlu proiect:

Sistem inteligent de evaluarea și monitorizare a suprafețelor și substratului căilor de rulare rutiere și aeriene

Descriere proiect:

Scopul proiectului INVENTORI constă în realizarea a două soluții mobile de evaluarea și monitorizarea la suprafață și în profunzime a calității infrastructurii rutiere și a căilor de rulare rutiere și aeriene pentru a fi folosite în contextul inspecțiilor regulate sau la cerere a tronsoanelor de drum sau a infrastructurilor critice reprezentate de poduri, baraje sau de piste de aterizare/decolare din cadrul aeroporturilor. Entitățile care pot accesa acest serviciu de monitorizare pot specifica exact parametrii misiunii de verificare, una sau mai multe secțiuni/tronsoane sau servicii de monitorizare continuă a condițiilor suprafețelor de rulare din anumite zone.

Soluția NR.1 constă într-o platformă mobilă dotată cu un sistem de tip GPR (Ground Penetrating Radar) RadarTeam Cobra Plug-In GPR care poate verifica în timp real structura în adâncime cu scop în detecția fisurilor sau defectelor structurale pentru situațiile în care se dorește investigarea în profunzime a structurilor de rezistența a podurilor si podețelor unde, în afara de stratul superficial de rulare, se cere și o investigare amănunțită  a structurii de rezistență care susține stratul de rulare.

Astfel, soluția propusă prevede un sistem GPR montat pe un autovehicul electric după cum este prezentat în imaginea următoare:


Figura 1 – Soluție mobilă GPR

Sistemul GPR prezentat are integrat un software dedicat prin intermediul căruia pot fi vizualizate informațiile colectate de radar. În plus, sistemul GPR este echipat și cu un sistem GPS pentru a corela un punct de interes cu poziția geografică în vederea centralizării ulterioare.

Soluția NR.2 constă într-o platformă mobilă performantă care deservește unei nevoi principale: Evaluarea și monitorizarea calității suprafețelor căilor de rulare rutiere și aeriene cu implementare de componentă GISSistem Informațional Geografic. Această soluție poate fi folosită pentru inspecții regulate sau pentru inspecții la cerere a tronsoanelor de drum sau a infrastructurilor critice reprezentate de poduri, baraje sau  piste de aterizare/decolare din cadrul aeroporturilor.

Astfel, platforma este dotată și cu un sistem de tip brațe articulate echipate cu camere de luat vederi, emițătoare laser și servere dedicate în vederea procesării imaginilor captate de camere. Sistemul de achiziție video este reprezentat de camere de mare viteză cu o rezoluție orizontală suficientă pentru a acoperi maxim 4 metri de carosabil. Camerele video sunt însoțite de sistem de stabilizare pentru reducerea vibrațiilor, reprezentat de brațele articulate. Prin intermediul acestui sistem inteligent, la nivel de suprafață de cale de rulare, pot fi detectate crăpături, gropi și, implicit, calculul geometriei acestora, ex: adâncime groapă, rugozitate și indice de planeitate al suprafeței de rulare. Soluția propusă este prezentată în imaginile următoare.


Figura 2 – Automobil dotat cu sistemul de brațe mobile
Figura 3 – Sistem achiziție foto-video

Componenta GIS este reprezentată de servere de procesare de mare putere aflate la bordul autoturismului de transport. Rolul principal al serverelor este cel de a procesa imaginile captate de sistemul de achiziție video. Prin procesarea imaginilor captate, se extrag prin intermediul algoritmilor IA informații despre neregularitățile detectate la nivel de suprafață de cale de rulare. Ulterior, informațiile rezultate sunt încărcate într-o bază de date accesibilă de către beneficiar, unde pot fi vizualizate defectele suprafețelor căilor de rulare marcate peste harta drumului în cauză și însoțite de informații adiționale precum: poziție geografică și momentul detecției.

Mai jos este prezentat conceptul de măsurare a defectelor de pe suprafața cailor de rulare:

 

Realizarea harții virtuale a defectului Reprezentarea sistemului de scanare a suprafețelor de rulare

Figura 4– Vizualizare 3D a defectelor de pe o suprafață

Figura 5 – Vizualizare 2D a defectelor de pe o suprafață 

În figura următoare este prezentat rezultatul calculului adâncimilor și înalțimilor deformărilor la nivel de suprafață de carosabil.


Figura 6 – Calcul adâncime și înalțime defecte definite în milimetri – vedere în secțiune


Figura 7 – Calcul adâncime și înalțime defecte definite în pixeli – vedere din perspectiva camerei

După calculul geometriei defectelor detectate, informațiile relevante sunt automat încărcate în baza de date menționată pentru a oferi beneficiarului unui raport riguros și complet.

 

Funcționalități si performanțe ale sistemului propus:

 

Viteza de deplasare a sistemului Maxim 60 Km/h in timpul investigațiilor si maxim 140 Km/h pentru deplasare între tronsoanele destinație.
Lățimea benzii investigate de sistemul INVENTORI Maxim 4 m
Precizia de măsurare a sistemului laser 5 mm
Lungimea maximă a tronsonului într-o singura sesiune de măsurare 60 Km
Funcționalități suplimentare –   Urmărirea în timp real a achiziției de date

–   Platformă informatică complexă care permite o multitudine de operațiuni puse la dispoziția clienților, precum: localizare geografică a defectelor, o inventariere a infrastructurii rutiere supusă verificării, utilizatori multipli, interfață grafică intuitivă și ușor de utilizat, plus instrumente de analiză a rezultatelor si management ale procesului de achiziție.

–   Acces la date numerice pentru evaluarea eventualelor operațiuni de reparație.

Aplicabilitate suplimentară Inspecția, monitorizarea și inventarierea rețelelor edilitare subterane.

 

 

FINANȚARE

Program Operațional Competitivitate 2014-2020

PERIOADA DE IMPLEMENTARE

2023

BUGET

21.416.382,67

COD PROIECT

156432

WEBSITE:

inventori.lightning-net.ro

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro.